banner psaremagr

«Σερφάρω στην τράπεζα και την Εφορία»

 

Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές καταργούν τις ουρές μπροστά στα γκισέ, αλλά κρύβουν και παγίδες.

 

Η αναμονή στην ουρά του γκισέ της τράπεζας συνήθως φτάνει τα είκοσι λεπτά.
Η επίσκεψη στην Εφορία μπορεί να ξεπεράσει τα τρία τέταρτα. Έτσι, ολοένα και περισσότεροι Έλληνες φαίνεται πως προτιμούν να κερδίσουν χρόνο κάνοντας συναλλαγές και αγορές σε λίγα λεπτά με ένα κλικ στο ποντίκι του υπολογιστή τους.

Η ιδιωτική υπάλληλος κ. Όλγα Γλυμακοπούλου εδώ και αρκετό καιρό κάνει τα ψώνια της ψηφιακά. «Κυρίως αγόραζα υπηρεσίες, δηλαδή έκλεινα αεροπορικά εισιτήρια και ξενοδοχεία για τις διακοπές μου, αλλά σιγά σιγά άρχισα να παίρνω και προϊόντα όπως ρούχα ή βιβλία», λέει στα «ΝΕΑ». Φέτος όμως για πρώτη φορά αποφάσισε πως το Διαδίκτυο μπορεί να της φανεί χρήσιμο και για τις συναλλαγές με δημόσιες υπηρεσίες και τράπεζες. «Αποφάσισα να υποβάλω ηλεκτρονικά τη φορολογική μου δήλωση και αφού συνειδητοποίησα πόσο χρόνο και ταλαιπωρία γλιτώνεις σκέφτηκα ότι συμφέρει να χρησιμοποιώ, το Ίντερνετ και για να πληρώνω λογαριασμούς και γράφτηκα στην υπηρεσία web banking της τράπεζάς μου», αναφέρει. Οι ηλεκτρονικοί καταναλωτές το 2006 στην Ελλάδα υπολογίζονταν γύρω στους 185.000, ενώ στους 6 πρώτους μήνες του 2009 έφτασαν τους 620.000, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της Focus Βari για το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Το σερφάρισμα δεν γίνεται πια μόνο για διασκέδαση αλλά και για τη διεκπεραίωση καθημερινών συναλλαγών. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2008 αυξήθηκε σημαντικά ο αριθμός των πολιτών που υπέβαλαν ηλεκτρονικά συμπληρωμένα έντυπα και φόρμες σε δημόσιες υπηρεσίες και πλέον 1 στους 5 Έλληνες προτιμά να συναλλάσσεται με το κράτος μέσα από την οθόνη του υπολογιστή, ενώ 7 από τις 20 βασικές δημόσιες υπηρεσίες είναι διαθέσιμες πλέον on-line. Να σημειωθεί εδώ ότι δεν επωφελούνται μόνο οι πολίτες αλλά και το Δημόσιο από τις ψηφιακές συναλλαγές. Για παράδειγμα, με την ηλεκτρονική υποβολή των εντύπων Ε1 και ΦΠΑ σύμφωνα με στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων εξοικονομήθηκε το 26% του χρόνου των υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομίας το 2007, χρόνος που αντιστοιχεί, όπως επισημαίνεται, σε 250.000 παραγωγικές ώρες ή εργασία 120 ατόμων και ο χρόνος αναμονής των πολιτών για την παραλαβή του εκκαθαριστικού μειώθηκε κατά 92%.

Όπως επισημαίνει η κ. Βίκυ Κωστοπούλου, υπεύθυνη Επικοινωνίας του Παρατηρητηρίου για την Κοινωνία της Πληροφορίας, «υπάρχει σημαντική αύξηση της χρήσης των ηλεκτρονικών δημόσιων υπηρεσιών, από το 8% των πολιτών το 2005 έχει φτάσει το 19% το 2008. Μάλιστα, στις έρευνες που κάνουμε παρατηρούμε ότι αυξάνεται και η διάθεση των πολιτών να χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο για τις συναλλαγές τους μιας και φαίνεται να κατανοούν τα οφέλη σε χρόνο και μετακίνηση».

Η κατάσταση όμως δεν είναι η ίδια στις χρηματοπιστωτικές συναλλαγές μέσω Ίντερνετ, το λεγόμενο web banking. Όπως τονίζει η κ. Κωστοπούλου: «Δυστυχώς δεν είναι ανάλογη η ανταπόκριση των Ελλήνων στο web banking, όπου τα ποσοστά των χρηστών παραμένουν αρκετά χαμηλά. Πιθανόν ακόμη δεν εμπιστεύονται το Διαδίκτυο για τέτοιου είδους διαδικασίες». Οι εγγεγραμμένοι στις ιντερνετικές υπηρεσίες των τραπεζών χρήστες το 2008 ήταν περίπου 1 εκατομμύριο, αυτοί που τη χρησιμοποιούσαν όντως, δηλαδή οι ενεργοί χρήστες, ήταν το 5- 8% των συνολικών πελατών των τραπεζών. Πάντως εκτός από χρόνο αναμονής στο υποκατάστημα της τράπεζας οι πελάτες μπορούν να κερδίσουν και σε χρήμα, μιας και οι περισσότερες ηλεκτρονικές συναλλαγές παρέχονται εντελώς δωρεάν. Σε όσες υπάρχουν προμήθειες ή έξοδα, όπως για παράδειγμα η πληρωμή ενοικίου σε λογαριασμό διαφορετικής τράπεζας, αυτά είναι συνήθως χαμηλότερα από αυτά που καλούνται να πληρώσουν στο γκισέ.

Σύμφωνα με τον κ. Νίκο Βασιλάκο, εκπρόσωπο του Ιnternet Νow: «Η χρήση του e-banking στην Ελλάδα είναι ακόμη χαμηλή σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στους ιδιώτες, ενώ αγγίζει το 90% στους επιχειρηματικούς πελάτες. Παρατηρείται όμως άνοδος και χαρακτηριστικό του πόση σημασία δίνουν πλέον οι τράπεζες στο ebanking είναι η κίνηση της Εθνικής Τράπεζας να βάλει την εικονική «Σοφούλα» στην ιστοσελίδα της να μάθει με απλά βήματα σε όλους τι είναι, πώς χρησιμοποιείται, αλλά και τι μπορεί να κάνει ανεξαρτήτως αν είναι πελάτης της».

Η πρώτη μεγάλη απάτη στον ελληνικό κυβερνοχώρο
ΤΟ ΠΡΩΤΟ ηλεκτρονικό «ριχτάδικο» αποκάλυψε πριν από περίπου έναν μήνα η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος. Το διαδικτυακό κατάστημα Μegamarket.gr, το οποίο πωλούσε κυρίως ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη αλλά και διάφορα άλλα προϊόντα, αφού συγκέντρωσε τις προκαταβολές των πελατών του «εξαφανίστηκε» από την ηλεκτρονική του διεύθυνση. Σύμφωνα με πηγές της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος υπάρχει σωρεία καταγγελιών, οι οποίες μαζί με τις μηνύσεις ξεπερνούν τις 1.000. Οι ίδιες πηγές μάλιστα αναφέρουν ότι το Μegamarket. gr πριν καταργήσει την ηλεκτρονική του διεύθυνση είχε συγκεντρώσει γύρω στα 500.000 ευρώ και θύματα της απάτης δεν είναι μόνο οι πελάτες αλλά και οι προμηθευτές του.

Οι καταγγελίες
Οι ψηφιακές αγορές σύμφωνα με τους ειδικούς κρύβουν παρόμοιους κινδύνους με εκείνες που κάνουν οι καταναλωτές στην πραγματικότητα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν πρέπει να είναι προσεκτικοί. Όπως υποστήριζε παλαιότερη έρευνα του Δικτύου των Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή το κυριότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι on-line καταναλωτές αφορά την παράδοση των προϊόντων. Ειδικά στην Ελλάδα, το 49% των συμμετεχόντων είχε καταγγείλει ότι δεν παρέλαβε ποτέ αυτά που αγόρασε και το 22% πώς ήταν προϊόντα ελαττωματικά ή με διαφορετικές προδιαγραφές απ΄ αυτές που επιθυμούσε. Πάντως στην πιο πρόσφατη έρευνα του Παρατηρητηρίου της Κοινωνίας της Πληροφορίας το 93% δήλωσε πώς δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα στις ψηφιακές αγορές του.

 

της Καρολίνας Παπακώστα

ΠΗΓΗ: ΤΑ ΝΕΑonline


banner psaremagr

© 2004 - 2019 All Rights Reserved. | Φιλοξενία & Κατασκευή HostPlus LTD

hostplus 35

No Internet Connection