banner psaremagr

«Παγίδες» στο... γυμναστήριο της παραλίας


Συνδυάστε διακοπές και άσκηση κάνοντας κάποιο σπορ στην ακρογιαλιά ή μέσα στη θάλασσα, αλλά λάβετε τα μέτρα σας αν δεν θέλετε να βάλετε σε κίνδυνο τη σωματική σας ακεραιότητα.


Tα θαλάσσια σπορ αποτελούν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για σωματική άσκηση. Μπιτς βόλεϊ, ρακέτες, τζετ σκι και φουσκωτά παιχνίδια είναι τα δημοφιλέστερα σπορ που μπορείτε να κάνετε σχεδόν σε κάθε οργανωμένη παραλία, ενώ παράλληλα συμβάλλουν στην εκγύμναση πολλών μυϊκών ομάδων, διατηρώντας τη σωματική σας μάζα σε ικανοποιητικά επίπεδα.

«Τα θαλάσσια σπορ είναι απαραίτητα στις διακοπές. Ιδιαίτερη προσοχή όμως θα πρέπει να δείχνουν οι εκκολαπτόμενοι αθλητές στον ήλιο προκειμένου να αποφύγουν εγκαύματα ή θερμοπληξία», λέει ο κ. Νικήτας Νικηταράς, αναπληρωτής καθηγητής ΤΕΦΑΑ Αθηνών, ειδικός στην άσκηση για όλους.

«Κάνοντας κάποιο άθλημα στην παραλία, ιδρώνουμε και ο οργανισμός μας παράγει περισσότερη μελανίνη, με αποτέλεσμα να είμαστε πιο ευάλωτοι στα εγκαύματα και στο κάψιμο από τον ήλιο. Απαραίτητο είναι λοιπόν να ανανεώνει κανείς το αντηλιακό κατά τακτά χρονικά διαστήματα».

Καταγραφή
Σύμφωνα με έρευνες, 1στους 10 ενήλικες υφίσταται κάποιου είδους μικροτραυματισμό κατά την ενασχόλησή του με τα θαλάσσια αθλήματα, ενώ 1 στους 100 τραυματίζεται πιο σοβαρά.

Γενικά, οι περισσότεροι τραυματισμοί κατά τη διάρκεια θαλάσσιων αθλημάτων, καταγράφονται σε αγόρια εφηβικής ηλικίας και νεαρούς ενήλικες (ηλικίες 16 έως 30 ετών), που συνήθως υπερεκτιμούν τις δυνατότητές τους.

«Οι κύριες αιτίες των τραυματισμών των ενηλίκων είναι η ελλιπής γνώση και η υπερβολική αυτοπεποίθηση», εξηγεί ο κ. Ιωάννης Ράλλης, χειρουργός-ορθοπεδικός, επιστημονικός συνεργάτης της Β’ Ορθοπεδικής κλινικής του Α.Π.Θ. και αθλητίατρος της Π.Α.Ε. ΠΑΟΚ.

«Οι λουόμενοι που δοκιμάζουν τα θαλάσσια σπορ κατά την περίοδο των διακοπών τους, συνήθως τραυματίζονται διότι δεν γνωρίζουν τη σωστή τεχνική του αθλήματος που έχουν επιλέξει, ενώ οι έμπειροι έχουν τόση αυτοπεποίθηση που τελικά γίνονται απρόσεκτοι».

«MΠANANA» - ΦOYΣKΩTA ΔAXTYΛIΔIA
Προσέξτε κραδασμούς, πτώσεις και συγκρούσεις

Το παιχνίδι με τα φουσκωτά σκάφη είναι ιδιαίτερα αγαπητό στα παιδιά και γενικότερα στα νεαρότερα άτομα. Είναι ασφαλές και δεν ελλοχεύει ιδιαίτερος κίνδυνος για τους αναβάτες, εκτός αν το σκάφος ρυμούλκησης τρέχει με μεγάλη ταχύτητα. Στην Ελλάδα απαγορεύεται να ρυμουλκεί «μπανάνα» ή «δαχτυλίδια» σκάφος τζετ σκι. Η επιτρεπόμενη ταχύτητα είναι 13 με 15 μίλια την ώρα.

Τι γυμνάζουν
Το παιχνίδι με τα φουσκωτά απαιτεί μεγάλη μυϊκή δύναμη, έτσι ώστε να κρατηθεί κανείς από τις λαβές και να μην πέσει στο νερό. Η «μπανάνα» και τα «δαχτυλίδια» τονώνουν τους μυς των χεριών, γυμνάζουν τα μπράτσα και συσφίγγουν τους κοιλιακούς.

Τραυματισμοί
Συνήθεις τραυματισμοί από τη χρήση «μπανάνας» και φουσκωτών δαχτυλιδιών στη θάλασσα, είναι οι κακώσεις στη σπονδυλική στήλη, καθώς και τραυματισμοί που προκαλούνται κατά την πτώση των ατόμων και την πιθανή σύγκρουση μεταξύ τους.

Γενικά, απαιτείται μία στοιχειώδης εκγύμναση του σώματος πριν από το παιχνίδι με φουσκωτά σκάφη. Καλό είναι να κάνετε τεντώματα και διατάσεις πριν ανεβείτε στα «δαχτυλίδια» ή την «μπανάνα».

Οι χειρολαβές φτιαγμένες από καουτσούκ ίσως τραυματίσουν τις παλάμες σας.

Αποφεύγετε το καθημερινό παιχνίδι με αυτά τα φουσκωτά, έτσι ώστε να ξεκουράζεστε από τους κραδασμούς της θάλασσας και να μην καταπονήσετε πολύ τις αρθρώσεις σας.

Απαραίτητο είναι να φοράτε σωσίβιο και να ξέρετε καλό κολύμπι.

PAKETEΣ
Tο «χαλαρό» άθλημα με τις... τενοντίτιδες

Είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς τους καλοκαιρινούς μήνες από την πλειονότητα των λουόμενων. Οι ρακέτες θεωρούνται από τα «χαλαρά» αθλήματα παραλίας, καθώς δεν απαιτούνται γρήγορες και μεγάλες μετακινήσεις με το σώμα.

Μία ώρα ενασχόλησης με τις ρακέτες αρκούν για να τονώσετε το κυκλοφορικό σύστημα, να δοκιμάσετε τα αντανακλαστικά σας, να διώξετε το άγχος, ενώ παράλληλα θα καταναλώσετε 250 με 400 θερμίδες. Φροντίστε να βρίσκεστε κοντά στη θάλασσα, όπου η άμμος είναι αρκετά υγρή και το έδαφος πιο σταθερό, προκειμένου να προλάβετε «μικροατυχήματα». Tραυματισμοί μπορεί να προκληθούν, είτε λόγω κακής τεχνικής είτε λόγω ελλιπούς φυσικής κατάστασης.

Τι γυμνάζουν
Τους μυς της μέσης και των ποδιών, τις γάμπες, τους μηριαίους, τους γλουτούς, τους ραχιαίους, τους πλάγιους κοιλιακούς, τα μπράτσα, ενώ είναι ιδανική άσκηση για τις αρθρώσεις. Η ένταση του παιχνιδιού θα πρέπει να αυξάνεται σταδιακά. Τα άτομα που πάσχουν από προβλήματα μέσης και αρθροπάθειες θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεχτικά, καθώς μπορεί να χειροτερέψουν την κατάστασή τους. Σε αυτές τις περιπτώσεις απαιτείται η συμβουλή γιατρού.

Τραυματισμοί
Οι απότομες πλάγιες μετατοπίσεις επιφέρουν αρκετή ένταση στα πόδια και ιδιαίτερα στα γόνατα και στους αστραγάλους. Ιδιαίτερα συχνές είναι οι τενοντίτιδες στον αγκώνα. Για να αποφύγετε τέτοιου είδους τραυματισμούς, θα πρέπει να αυξάνετε σταδιακά τον ρυθμό της δραστηριότητας και να κάνετε κάθε λίγο μία βουτιά στη θάλασσα για να χαλαρώνουν οι μύες σας.

Σημαντικός παράγοντας είναι το είδος της ρακέτας που χρησιμοποιείτε. Σύμφωνα με τον κ. Νικήτα Νικηταρά, οι σοβαρότεροι τραυματισμοί προκαλούνται από ρακέτες κατασκευασμένες από πλαστικό ή καπλαμά, καθώς οι κραδασμοί που δημιουργούνται πάνω σε τέτοιου είδους επιφάνειες είναι πολύ δυνατοί. Για τον λόγο αυτό, προτιμήστε τις ξύλινες ρακέτες για την καλοκαιρινή σας δραστηριότητα.

MΠITΣ BOΛEΪ
Iσορροπώντας στην ασταθή άμμο

Το βόλεϊ στην άμμο είναι ευρέως διαδεδομένο και έχει καταφέρει να κερδίσει φανατικούς οπαδούς. Σε σύγκριση με το βόλεϊ στον τάπητα είναι αρκετά πιο απαιτητικό, καθώς οι παίκτες πρέπει να ισορροπήσουν πάνω στην ασταθή άμμο, η οποία κάνει τις κινήσεις του σώματος πιο έντονες και κατά συνέπεια δυσκολότερες.

Το μπιτς βόλεϊ μπορεί να είναι αρκετά κουραστικό και να προκαλεί τραυματισμούς λόγω της αστάθειας του εδάφους. Παρόλα αυτά, αποτελεί τον ιδανικότερο τρόπο για να γυμνάσετε το σώμα Σε μία ώρα παιχνιδιού μπορείτε να κάψετε 400-460 θερμίδες.

Τι γυμνάζει
Τα πόδια, τους γαστροκνύμιους μυς, τους πελματιαίους μυς, τα μπράτσα, ακόμα και τους κοιλιακούς. Η άσκηση στην άμμο δυναμώνει συνολικά το σώμα και βελτιώνει τη φυσική κατάσταση. Το μπιτς βόλεϊ επίσης, αποτελεί έναν εξαιρετικό τρόπο άσκησης για παιδιά που πάσχουν από πλατυποδία.

Τραυματισμοί
Οι πιο συχνοί τραυματισμοί που παρατηρούνται είναι διαστρέμματα, κακώσεις στους μυς, στην κερκίδα και στην ωλένη. Οι αρχάριοι και αγύμναστοι παίχτες, οι οποίοι επιδίδονται στο άθλημα για πολλή ώρα, εμφανίζουν συχνά τενοντίτιδες στην άρθρωση του αγκώνα και μικροτραυματισμούς στα δάχτυλα των χεριών.

Η καλύτερη λύση για να αποφύγετε τέτοιου είδους τραυματισμούς είναι να κάνετε προθέρμανση στην παραλία πριν αρχίσετε να παίζετε βόλεϊ. Περπατήστε έντονα για 3-4 λεπτά και κάνετε ανορθώσεις στις μύτες των ποδιών 5 φορές από 10 επαναλήψεις. Κάντε διατάσεις και τεντώματα πριν και μετά το παιχνίδι.

Τι να προσέξετε
Σιγουρευτείτε ότι στην περιοχή που παίζετε δεν υπάρχουν πέτρες, σπασμένα γυαλιά ή άλλα αιχμηρά αντικείμενα, θαμμένα στην άμμο.

Σε κάθε περίπτωση τραυματισμού βάλτε πάγο πάνω στο σημείο και συμβουλευθείτε άμεσα κάποιον ιατρό.

TZET ΣKI
Ελέγξτε την ταχύτητά σας

Τα γνωστά σε όλους «μηχανάκια της θάλασσας» έχουν κάνει αισθητή την παρουσία τους τα τελευταία χρόνια στις ελληνικές παραλίες και προσελκύουν ολοένα και περισσότερο κόσμο. Συνδυάζουν την ταχύτητα και την επιτάχυνση μιας μηχανής υψηλών επιδόσεων, γι’ αυτό και είναι το αγαπημένο θαλάσσιο σπορ για τους λάτρεις της γρήγορης οδήγησης ακόμα και στο νερό.

Το τζετ σκι, από νομικής πλευράς, κατατάσσεται στα ταχύπλοα σκάφη, διότι η ταχύτητά τους υπερβαίνει τα 27 χλμ. την ώρα. Οι ταχύτητες που αναπτύσσει είναι από 85-120 χλμ./ώρα.

Το νομικό πλαίσιο είναι ιδιαίτερα αυστηρό και σύμφωνα με τον κ. Βασίλη Μωραΐτη, αθλητή τζετ σκι με αργυρό μετάλλιο στο Παγκόσμιο πρωτάθλημα στην Αμερική, σχεδόν κανείς από τους ιδιώτες που νοικιάζουν αυτά τα σκάφη στα παραθαλάσσια μέρη δεν το τηρεί.

«Παρόλα αυτά, υπάρχει πολύ αυστηρός έλεγχος από τα λιμεναρχεία και τα πρόστιμα μπορεί να ξεπεράσουν τα 800 ευρώ».

Σύμφωνα με το νομικό πλαίσιο:

  • Η χρήση τζετ σκι απαγορεύεται σε όσους δεν διαθέτουν δίπλωμα ταχύπλοου (οι εξετάσεις είναι γραπτές και πρακτικές).
  • To σκάφος θα πρέπει να απέχει 200 μ. από τον τελευταίο λουόμενο.
  • Το τζετ σκι θα πρέπει να βρίσκεται τουλάχιστον 250 μ. μακριά από την ακτογραμμή και όχι παραπάνω από 2 χλμ., σε κάθετη απόσταση από αυτή.
  • Το σκάφος θα πρέπει να είναι ασφαλισμένο.
  • Το κάθε σκάφος πρέπει να διαθέτει 3 βεγγαλικά και 1 καπνογόνο.
  • Οι επαγγελματίες ενοικιαστές πρέπει να διαθέτουν ένα σκάφος ασφαλείας και, προαιρετικά, ένα σύστημα τηλεχειρισμού για να σβήνουν το μοτέρ του τζετ σκι από απόσταση σε περίπτωση ανάγκης.

Τι γυμνάζει
Το μονοθέσιο τζετ σκι θεωρείται η απόλυτη γυμναστική και ακόμα και οι πρωταθλητές μοτοσικλέτας κι άλλων μηχανοκίνητων σπορ το προτιμούν, προκειμένου να κρατιούνται σε φόρμα.

Στο μονοθέσιο τζετ σκι, λόγω της όρθιας στάσης του σώματος, έχετε μεγαλύτερο εύρος κινήσεων και γυμνάζετε εξαιρετικά τους μηρούς, τους δικέφαλους, τα μπράτσα, τους μυς της μέσης και της πλάτης, τους ώμους και τους κοιλιακούς σας. Απαιτείται η δυνατότητα καλής ισορροπίας για να γυμναστείτε.

Εάν έχετε προβλήματα μέσης, ισχιαλγίες, είστε υπέρβαρος ή αγύμναστος μην το επιχειρήσετε, διότι θα επιδεινωθεί το υπάρχον πρόβλημά σας, ενώ θα προκαλέσει και επιπρόσθετους τραυματισμούς.

Aποφύγετε δυσάρεστες εκπλήξεις

Οι συνηθέστεροι τραυματισμοί είναι «τραβήγματα» προσαγωγών μυών (στο εσωτερικό των μηρών), κακώσεις στους μυς, στους συνδέσμους και στους δίσκους της μέσης. Συχνές επίσης είναι οι μυϊκές θλάσεις και ρήξεις συνδέσμων ή τενόντων στα χέρια, καθώς και σοβαροί τραυματισμοί από πρόσκρουση σε ξέρες ή πάνω σε άλλα ταχύπλοα σκάφη.

Η γάστρα του τζετ σκι είναι κατάλληλα σχεδιασμένη, ώστε να μη διαθέτει μυτερές προεξοχές και να μην εξέχει η προπέλα και το πτερύγιο του τιμονιού, ενώ η σέλα και το τιμόνι διαθέτουν ελαστικές επικαλύψεις. Ετσι, το ενδεχόμενο σκισίματος ή κοψίματος από το σκάφος ελαχιστοποιείται. Σύμφωνα με τον κ. Βασίλη Μωραΐτη, το 99% των ατυχημάτων με τζετ σκι είναι από τουρίστες ή χειριστές, οι οποίοι δεν διαθέτουν δίπλωμα ταχύπλοου.

Για να αποφύγετε δυσάρεστες εκπλήξεις στις διακοπές σας, φροντίστε να διασφαλίσετε ότι στην περιοχή όπου θα κινείστε δεν θα υπάρχει κάποιος ύφαλος, με την πιθανότητα πρόσκρουσης.

Μην αναπτύσσετε υπερβολική ταχύτητα και σε περιπτώσεις πολλών μποφόρ είναι καλύτερα να μην παίζετε με τα κύματα και να επιστρέψετε στη στεριά. Το ειδικό σωσίβιο είναι απαραίτητο, ενώ μην αμελήσετε να δεθείτε με το kill switch (το γνωστό κορδόνι) που σας συνδέει με το σκάφος, ώστε αν πέσετε στο νερό να σβήσει η μηχανή.

Προσοχή

Σε περίπτωση που κάποιο άλλο σκάφος έρχεται κατά πάνω σας μην κλείσετε το γκάζι και στρίψετε το τιμόνι, διότι όταν το γκάζι είναι κλειστό το τιμόνι δεν στρίβει (εξαιρούνται τα τζετ σκι νέας τεχνολογίας).

Για να αποφύγετε κάτι, απλώς ανοίξτε αρκετά το γκάζι και στρίψτε γρήγορα.

Μην επιχειρείτε να κάνετε τζετ σκι με ένταση ανέμου άνω των 6 μποφόρ αν δεν είστε έμπειρος αναβάτης.


της Γεωργιάννας Καλαϊτζόγλου

ΠΗΓΗ: ΕΘΝΟΣONLINE


banner psaremagr

© 2004 - 2019 All Rights Reserved. | Φιλοξενία & Κατασκευή HostPlus LTD

hostplus 35

No Internet Connection