Ναυτοσύνη

Ναυτοσύνη (10)

 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
Μια σύντομη ξενάγηση στους διάφορους τύπους παραδοσιακών σκαφών Μέρος Β του Σταύρου Ψαθέρη Θαλασσινές βάρκεςΣε γενικές γραμμές οι διάφοροι τύποι των θαλασσινών μας βαρκών βασίζονται στις μορφές των αντίστοιχων παραδοσιακών μας σκαφών στρογγυλού πυθμένα που αναφέρονται πιο πάνω, με διάφορα ονόματα ανάλογα με τον τόπο καταγωγής τους, του τελικού σχήματος και του προορισμού τους. Τα μικρά αυτά πλοιάρια, που συνήθως είναι ανοικτού τύπου (χωρίς κατάστρωμα), κινούνταν με κουπιά πανιά και με. Στις μέρες μας, η κίνησή τους αντικατεστάθη με μικρές πετρελαιομηχανές και χρησιμοποιούνται κατά χιλιάδες για επαγγελματική και ερασιτεχνική χρήση. Τα πανιά πλέον χρησιμοποιούνται για επιπρόσθετη ασφάλεια, ευστάθεια ή για διακόσμηση. Από τους διάφορους τύπους των θαλασσινών μας βαρκών ξεχωρίζουν και περιγράφονται:
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
ΠΑΛΙΡΡΟΙΕΣ Έχει παρατηρηθεί, κυρίως σε στενά περάσματα θαλασσών, ισθμούς, πορθμούς αλλά και στην ανοικτή θάλασσα η στάθμη των νερών για 6 ώρες συνέχεια να ανεβαίνει και ύστερα πάλι για 6 ώρες να κατεβαίνει. Δηλαδή κάθε 24ωρο παρατηρούνται δύο ανυψώσεις και δύο ταπεινώσεις. Η άνοδος της στάθμης του νερού ονομάζεται πλημμυρίδα, η δε κάθοδος άμπωτις. Και τα δύο φαινόμενα μαζί αποτελούν το φαινόμενο της παλίρροιας. Το φαινόμενο της παλίρροιας προκαλείται κυρίως από τη Σελήνη. Είναι γνωστό ότι η Σελήνη είναι μεν μικρό ουράνιο σώμα, αλλά βρίσκεται πολύ κοντά στη Γη, με αποτέλεσμα να δεσμεύεται και να αναγκάζεται να κινείται γύρω σαν δορυφόρος. Επίσης, γνωρίζουμε ότι η έλξη που ο Ήλιος ασκεί πάνω στη Γη είναι τόσο έντονη ώστε να την αναγκάζει να κινείται γύρω από αυτόν σαν πλανήτης. Εντούτοις έχει αποδειχθεί ότι η έλξη που ασκεί η Σελήνη πάνω στη Γη και συγκεκριμένα πάνω στο υγρό στοιχείο της, είναι 2,2 φορές μεγαλύτερη από την έλξη που ασκεί ο Ήλιος στο ίδιο στοιχείο. Το γεγονός αυτό οφείλεται στο ότι, ο Ήλιος μπορεί μεν να έχει 1.500.000 φορές περισσότερη μάζα από τη Σελήνη, βρίσκεται όμως σε απόσταση 375 φορές μεγαλύτερη από την απόσταση που βρίσκεται η Σελήνη. Με αυτό σαν δεδομένο, αν υποθέσουμε,…
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
Ο άνεμος είναι η κινητήρια δύναμη των ιστιοφόρων σκαφών. Τα χαρακτηριστικά του ανέμου όμως, μεταβάλλονται συνεχώς λίγο ή πολύ, αναγκάζοντάς μας να ταξιδεύουμε σε ένα στίβο που ποτέ δεν είναι ο ίδιος. Κάποιες βασικές γνώσεις μετεωρολογίας θα μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε την συμπεριφορά του καιρού και να κάνουμε βραχυπρόθεσμες προβλέψεις. Έτσι θα αισθανόμαστε περισσότερη σιγουριά και ασφάλεια στη θάλασσα και θα αυξήσουμε τις ώρες που περνάμε μέσα στο νερό.Ο άνεμοςΆνεμος είναι η οριζόντια κίνηση των μορίων του αέρα. Τα χαρακτηριστικά του ανέμου είναι η ένταση και η φορά του. Την ένταση την μετράμε με τις γνωστές μονάδες μέτρησης της ταχύτητας (m/s, km/h) και ειδικά όταν βρισκόμαστε στη θάλασσα χρησιμοποιούμε το ναυτικό μίλι ανά ώρα ή κόμβο (knot). Την φορά την ορίζουμε από το σημείο του ορίζοντα από όπου έρχεται ο άνεμος. Για να δημιουργηθεί άνεμος θα πρέπει να υπάρχουν σε γειτονικά σημεία της επιφάνειας της γης, ένα κέντρο υψηλών και ένα κέντρο χαμηλών ατμοσφαιρικών πιέσεων.Ατμοσφαιρική πίεσηΑτμοσφαιρική ή βαρομετρική πίεση, ονομάζεται η πίεση που ασκεί στην επιφάνεια της γης ο αέρας λόγω του βάρους του. Στην επιφάνεια της θάλασσας η ατμοσφαιρική πίεση έχει την μεγαλύτερη τιμή της, ενώ όσο ανεβαίνουμε σε μεγαλύτερο υψόμετρο, η πίεση ελαττώνεται. Αυτό συμβαίνει για δύο λόγους:…
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
Το ρολόι μας λέει την ώρα, μπορεί όμως να λειτουργήσει και σαν μία πρόχειρη πυξίδα, όπου και να βρεθούμε. Αν βάλουμε κάτω το ρολόι του χεριού μας (δείχνει 07:20) με τον ωροδείκτη να δείχνει προς τον ήλιο και διχοτομήσουμε τη γωνία που σχηματίζεται μεταξύ του ωροδείκτη και της ένδειξης 12:00 όπως φαίνεται στο σχήμα μας, μπορούμε να βρούμε το σημείο του Νότου. Από εκεί και πέρα μπορούμε να βρούμε και τα υπόλοιπα σημεία του ορίζοντα. ΠΗΓΗ: ortsa.gr
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
Μια σύντομη εισαγωγή στην τέχνη του πανιού Του Μάκη Ματιάτου Η θάλασσα ανήκει σε όλους μας. Άλλοι τη χαίρονται από την παραλία και άλλοι μέσα σε ένα μικρό η μεγάλο σκάφος αναψυχής. Τα μυστικά της θάλασσας και του σκάφους, ιδιαίτερα του ιστιοφόρου, δεν είναι ευρύτερα γνωστά σε όλους. Αυτά τα μικρά βασικά μυστικά θα προσπαθήσουμε να προβάλλουμε παρακάτω, επιχειρώντας ένα κέντρισμα για όσους ενδιαφέρονται για το σπορ ή καλύτερα την τέχνη. Για χάρη των νεοφερμένων στο θαυμαστό κόσμο της ιστιοπλοΐας ετοιμάσαμε έναν μικρό «οδηγό» με τις πλέον συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις, που συνοδεύονται από κατανοητά και χαρακτηριστικά σχήματα. Πολλές φορές χρειάζεται να εξηγήσουμε το πώς και το γιατί, με πολύ λίγα λόγια. Η δυσκολία βρίσκεται στο ότι θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε λέξεις και όρους, που δεν είναι γνωστοί παρά μόνο σ' αυτούς που έχουν ασχοληθεί με το θέμα. Εδώ Θα προσπαθήσουμε να αποφύγουμε τη ναυτική ορολογία όσο είναι εφικτό. Άλλωστε, ο σκοπός μας είναι να φέρουμε περισσότερο κόσμο κοντά μας, που αφού εξοικειωθεί πρώτα με τις έννοιες, θα μάθει στη συνέχεια και τη ναυτική γλώσσα. Και κακά τα ψέματα, η γλώσσα της θάλασσας και ειδικότερα της ιστιοπλοΐας διαφέρει πολύ από τη γλώσσα της στεριάς. Θα προσπαθήσουμε να αποφύγουμε τεχνικούς όρους…
Σελίδα 1 από 2