- Δημοσιεύσεις: 988
- Μου αρέσει που έλαβε 1353
Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
Μιχάλης έγραψε: Με αφορμή τους διάφορους προβληματισμούς που διαβάζω να διατυπώνονται στον παρόντα ιστότοπο αλλά και στο διαδίκτυο γενικώς και τις συζητήσεις - προβληματισμούς μεταξύ ερασιτεχνών και επαγγελματιών ψαράδων, είπα να ανοίξω αυτό το θέμα, ώστε να δούμε να διατυπώνονται πιο οργανωμένα διάφορες γνώμες και απόψεις μήπως και μάθουμε κάτι χρήσιμο.
Πιο συγκεκριμένα από αρκετούς ακούω να διατυπώνεται η άποψη ότι ένα είδος υπεραλίευσης (και επομένως καταστροφής του θαλάσσιου πλούτου) οφείλεται και στην γενικευμένη χρήση εξελιγμένης τεχνολογίας εκ μέρους πολλών ερασιτεχνών. Μιλάω κυρίως για τα εργαλεία ανίχνευσης και κατάδυσης, στη χρήση των οποίων αρκετοί ερασιτέχνες διαπρέπουν, ίσως και περισσότερο από αρκετούς επαγγελματίες, σε βαθμό που συνδυάζοντας τις αξιόλογες ψαρευτικές επιδόσεις / αποδόσεις τους, με τις πιεστικές οικονομικές ανάγκες που αντιμετωπίζουν πολλά νοικοκυριά στη σημερινή συγκυρία, να οδηγούνται ακόμη και στην συστηματική εμπορική εκμετάλλευση των αλιευμάτων που αποκτούν με αυτόν τον τρόπο.
Σκοπός της συζήτησης είναι πρώτα να διερευνηθεί αν όντως οι μαρτυρίες αυτές έχουν βάση και σε ποιο βαθμό και εκ δευτέρου να δούμε αν υπάρχουν τρόποι και ποιοι να αντιμετωπισθούν αυτά τα φαινόμενα.
Κάνοντας την αρχή θα καταθέσω μια πρώτη δική μου γνώμη και θα περιμένω την εξέλιξη τη συζήτησης, εάν και εφ’ όσον υπάρξει, για να συμμετέχω στη συνέχεια.
Προσωπική μου άποψη είναι ότι πράγματι η εξέλιξη της τεχνολογίας, αφ’ ενός των συστημάτων ανίχνευσης (ψηφιακά βυθόμετρα κ.λ.π.), αλλά και των συστημάτων αυτόνομης κατάδυσης (μπουκάλες κ.λ.π.) έχουν οδηγήσει πολλούς ερασιτέχνες σε επιτυχίες, που σε άλλες εποχές θα ήταν άπιαστες.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η εξέλιξη της τεχνικής του jigging, το οποίο ενώ ήταν ένα ψάρεμα που στην Ελλάδα είχε από χρόνια εγκαταλειφθεί, επανεμφανίστηκε και εξασφαλίζει σημαντικές επιτυχίες στους γνώστες του.
Το ψάρεμα αυτό σύμφωνα με όσα διαβάζουμε στην σχετική βιβλιογραφία, (έχω συμπεριλάβει όλες τις σχετικές πληροφορίες στο νέο κείμενό μου που θα αναρτήσω με θέμα την «Τεχνική της Συρτής»), ήταν μία τεχνική που αναπτύχθηκε κυρίως την εποχή της Κατοχής, όπου παρατηρήθηκε κατακόρυφη αύξηση της θαλάσσιας πανίδας, ίσως και εξαιτίας της μειωμένης λόγω της κατάστασης αλίευσης. Την εποχή εκείνη στην κυριολεξία ότι και να έριχνες στη θάλασσα έφερνε στην επιφάνεια αξιόλογα ψάρια με απίστευτη ευκολία, σύμφωνα με όλες τις βιβλιογραφικές αναφορές που έχω υπόψη μου.
Αυτό που σήμερα ονομάζουμε με τον ξενόφερτο (και ακατανόητο σε μένα) όρο «jigging» τότε ονομαζόταν «Τσαπαρί του βυθού» ή «Πλάνος» ή «Τσαπαρί με πλάνο». (Ποτέ δεν μπόρεσα να καταλάβω γιατί δεν εξακολουθούμε να το ονομάζουμε «Πλάνο» και προτιμούμε το «jigging». Δεν διστάζω να χαρακτηρίσω αυτή την προτίμηση ως απλή «ξενομανία» σαν κι αυτή που υπήρχε στα πρώτα χρόνια της ίδρυσης του Ελληνικού κράτους, όπου η «υψηλή» κοινωνία εκφραζότανε με μισά ελληνικά και μισά γαλλικά, πράγμα που πολύ πετυχημένα σατιρίστηκε με τη γνωστή τηλεοπτική σειρά στην οποία πρωταγωνιστούσε η πασίγνωστη «μαντάμ - Σουσού»).
Ο λόγος που αυτό το ψάρεμα επανεμφανίστηκε είναι φανερό ότι είναι η εξέλιξη των μέσων ανίχνευσης που έχουν φτάσει να αποκαλύπτουν στους έμπειρους χρήστες τους τα ελάχιστα ψάρια που έχουν απομείνει. Από την ανακάλυψη της φωλιάς του ψαριού, μέχρι τη σύλληψή του, ο δρόμος και ο κόπος είναι ... ελάχιστος. Αν το τεχνικό μέσο δεν υπήρχε, αμφιβάλλω αν έστω και ένας σήμερα θα ψάρευε με αυτήν την τεχνική, με την οποία για να πιάσεις ψάρι θα σου έβγαιναν τα χέρια με το πάνω - κάτω του πλάνου για ατέλειωτες ώρες και μέρες, για να μην πω μήνες και χρόνια!
Και βέβαια είναι φυσικό ότι αφού τα ψάρια πιάνονται τόσο εύκολα, σε συνδυασμό και με την φυσική απληστία που διακατέχει αρκετούς, μοιραία ο ερασιτέχνης ψαράς να οδηγείται στην εμπορία τους, αφού και να θέλει δεν είναι δυνατόν ο ίδιος να μπορεί να καταναλώσει αυτές τις πολύ μεγάλες ποσότητες.
Και βέβαια ακόμη πιο φυσικό είναι το ότι όταν τα ψάρια βάλλονται με τόσο εξελιγμένους τρόπους οι άμυνές τους να μην επαρκούν για να τα διατηρήσουν, με αποτέλεσμα να μειώνονται διαρκώς.
Θα σταματήσω εδώ προτρέποντας και άλλους να τοποθετηθούν και θα επανέλθω στη συνέχεια της συζήτησης αν και εφόσον υπάρξει. Πριν κλείσω όμως αυτό το εισαγωγικό σημείωμα, θα διατυπώσω τα πρώτα ερωτήματα σε ότι αφορά τους τρόπους με τους οποίους ίσως θα μπορούσε να αντιμετωπισθεί αυτή η κατάσταση:
– Θα πρέπει να απαγορευτεί η χρήση προηγμένης τεχνολογίας στους ερασιτέχνες; οχι βεβαια γιατι προηγημενη τεχνολογια ειναι και τα σημερινα καλαμια που σε γνωστες εχουν βολες πανω απο 100 μετρα και οι αορατες πετονιες, πως θα μπορουσε να μπει ενας φραγμος στο τι απαγορευεται και τι οχι?
– Θα πρέπει να θεσπισθούν αυστηρές ποινές σε όσους εμπορεύονται παράνομα τα αλιεύματα; εννοειτε αυτο και μαλιστα οι ελεγχοι να γινουν τακτικοι
– Θα πρέπει να δημιουργηθούν θαλάσσια πάρκα και κάποιου είδους θαλάσσιοι δρυμοί ώστε να ενισχυθεί και να προστατευτεί η θαλάσσια ζωή; με σωστη διαχειρηση των παρκων ειναι μια λυση και αυτη.
Τι θα μπορούσατε εσείς να προτείνετε για να συνεισφέρετε στη συζήτηση;
Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
ΧΡΗΣΤΟΣ έγραψε: αυτές τις μέρες μιας και εμπλεξα δεν είχα καθολου χρονο να καθομαι να γράφω αλλά για αρχή ας πω 2 πραγματα και μεσα στο σκ τα λέμε περισσότερο.
καταρχήν μπράβο μιχάλη που ξεκίνησες το θέμα.
εμένα πιο πολύ με πειράζει και το ουσιαστικό πρόβλημα είναι πως ο κάθε άνθρωπος είτε είναι ερασιτέχνης είτε είναι επαγγελματίας πρώτα σκεφτεται πως θα εκμεταλευτεί τη θάλασσα προς δικό του όφελος κάνοντας κακό στον υδροβιότοπο και τα ζώα που τον κατοικούν,με μόνο σκοπό να αυξήσει τα χρηματά του και την αποτελεσματικότητά του.άρα θα πρέπει να εστιάσουμε κατά πρώτον στην παιδεία του ψαρά και την ενημέρωση...
για να μην παρεξηγηθώ σίγουρα υπάρχουν εξαιρέσεις αλλά είναι λίγες......
επίσης για την τεχνολογία δυστηχώς κάνει πιο ευκολή τη ζωή αυτών των κακόβουλων ανθρώπων και μαθαίνουν και στηρίζονται σε αυτή και χάνουν όλη την ουσία του ψαρέματος....
τώρα τελευταία παίζει πολύ η δυναμίτιδα βρε παιδιά μέχρι και στα τοπικά κανάλια αναφέρθηκε....
Παρακαλούμε Σύνδεση ή Δημιουργία λογαριασμού για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
© 2004 - 2026 All Rights Reserved. | Φιλοξενία & Κατασκευή HostPlus LTD